To vyplynulo z prieskumu, ktorý agentúra SCIO zmerala na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov v období medzi 7. – 13. januárom 2025. Respondenti v ňom dostali otázku, či nakupujú v zahraničí a tiež či je pre nich zvýšenie DPH dôvodom na častejšie nákupy v zahraničí.
Z výsledkov vyplýva, že viac ako štvrtina (27,3 %) občanov Slovenska nakupuje v zahraničí pravidelne a až 38,7 % príležitostne, aspoň raz ročne.
“Ak k týmto číslam pripočítame takmer polovicu respondentov (47,5 %), ktorá plánuje určite (18,4 %) alebo pravdepodobne (29,1 %) zvýšiť frekvenciu svojich nákupov v zahraničí, Ministerstvo financií, aj naši obchodníci, by sa mali mať na pozore”, upozorňuje hlavný analytik agentúry SCIO Martin Klus.
“Keby sa totiž tieto čísla potvrdili, mohlo by to v konečnom dôsledku priniesť podstatne menej prostriedkov do štátneho rozpočtu, ako rezort financií plánoval a zároveň by to znamenalo výrazne menšie tržby pre našich obchodníkov. Naopak, obchodníci z okolitých krajín, aj ich rezorty financií by sa mohli tešiť z príjmov, s ktorými možno v priebehu minulého roka ani nepočítali”, doplnil Klus.
“Každopádne, v prieskume sme nerozlišovali rôzne druhy tovarov a služieb, a teda či sa jedná o potraviny, drogériu, alebo napr. elektroniku. Preto či sa takéto scenáre skutočne naplnia a keď tak ako pri rôznych komoditách, ukáže až čas a ďalšie merania, resp. výpočty rezortu financií”, uzavrel Klus.


Agentúra SCIO je členom ESOMAR – Európskeho združenie pre marketingový výskum a výskum verejnej mienky a signatárom jeho prehlásenia o dodržiavaní ustanovenia Medzinárodného kódexu praktík marketingových a sociálnych výskumov. Šírenie dát a informácií je dovolené len s uvedením zdroja: Agentúra SCIO. Doplňujúce informácie sú dostupné na vyžiadanie prostredníctvom kontaktu nižšie.
Zdroj obrázku: cas.sk