Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu agentúry SCIO na vzorke tisíc respondentov realizovanom v dňoch 14. – 17. júna 2024. Ten sa zameral aj na volebný model preferencií politických strán bezprostredne po voľbách do Európskeho parlamentu.

Pri porovnaní trendov vývoja preferencií z neho jasne vyplynulo, že výsledky eurovolieb majú napriek menšej vážnosti, ktorú týmto voľbám mnohí voliči prikladajú, pomerne zásadný vplyv na formovanie všeobecných preferencií politických strán.

“Jasne o tom svedčí aj pretrvávajúca dominancia Progresívneho Slovenska v prieskume, hoc oproti výsledkom eurovolieb už výrazne nižšia. Tiež potvrdený trend nárastu Republiky a naopak výrazného poklesu Hlasu-SD, ale aj pád SNS relatívne hlboko pod hranicu zvoliteľnosti” upresňuje hlavný analytik SCIO Martin Klus.“

V prieskume dosiahlo tesné víťazstvo Progresívne Slovensko so ziskom 22,65%, za ním nasleduje Smer- SSD s 21,88%. Tretí Hlas-SD výrazne zaostáva za dvomi favoritmi s 10,17% a zisky Republiky sa po eurovoľbách vyšplhali k 9,94%, KDH stabilne nad 5% so ziskom 6,52% a do parlamentu by sa ešte dostala strana SaS so ziskom 5,64%. Na druhej strane pod hranicou zvoliteľnosti sa umiestnili Sme rodina, Slovensko (OĽaNO) s 4,75%, SNS (3,87%), Demokrati (3,43%) a Aliancia (1,77%).

Naviac musíme brať do úvahy fenomén tzv. skrytého voliča, ktorý je podľa našich analýz osobitne silný najmä u SMERu-SSD a Republiky. Ten sa v modeli neprejavuje, nakoľko často deklaruje, že voliť nepôjde, resp. že ešte nie je rozhodnutý. Preto sa dá očakávať, že preferencie SMERu-SSD aj Republiky sú reálne o niekoľko percent vyššie”, dopĺňa Klus. “Uvidíme, či na Slovensku nastane po sérii volieb niečo ako uhorková sezóna počas leta, alebo bude turbulentný politický vývoj pokračovať aj počas prázdnin, čo pochopiteľne ovplyvní ďalší vývoj preferencií na konci leta, resp. začiatkom septembra”, uzavrel Klus.

Agentúra SCIO je členom ESOMAR – Európskeho združenie pre marketingový výskum a výskum verejnej mienky a signatárom jeho prehlásenia o dodržiavaní ustanovenia Medzinárodného kódexu praktík marketingových a sociálnych výskumov. Šírenie dát a informácií je dovolené len s uvedením zdroja: Agentúra SCIO. Doplňujúce informácie sú dostupné na vyžiadanie prostredníctvom kontaktu nižšie.