To vyplýva z druhej časti prieskumu, ktorý Agentúra SCIO zrealizovala so zameraním na voľby do Európskeho parlamentu v dňoch 24. mája – 2. júna 2024 telefonickým prieskumom na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov.

Z porovnania odpovedí koho respondenti volili v jesenných voľbách do NRSR a koho sa chystajú voliť vo voľbách do Európskeho parlamentu je zrejmé, že najväčší odliv voličov hrozí Slovenskej národnej strane. Až 40 % jej voličov deklarovalo, že sa chystá voliť SMER-SSD, 20 % Hnutie Republika a len 20 % plánuje opäť voliť SNS. To je jeden z dôvodov, prečo táto strana v prieskume výrazne zaostáva pod zvoliteľnou hranicou 5 %.

Podobne vážna situácia je aj v hnutí Slovensko (pôvodné OĽaNO), v ktorom síce 42 % voličov plánuje aj v eurovoľbách dať hlas tomuto hnutiu, avšak viac ako polovica voličov plánuje tentoraz voliť Progresívne Slovensko, Slobodu a Solidaritu, resp. Demokratov, čo hnutie Slovensko nateraz tiež zráža pod hranicu zvoliteľnosti.

Opačnej situácii čelí hnutie Republika, ktoré okrem svojich vlastných voličov z volieb do NRSR, ktorých má najvernejších zo všetkých politických strán, zbiera vo veľkom aj voličov SMERu-SSD, Hlasu-SD a SNS. To jeho preferencie oproti výsledku vo voľbách do NRSR takmer zdvojnásobuje”, informuje Martin Klus zakladateľ a hlavný analytik agentúry SCIO. Klus ďalej dodáva, že “pokiaľ ide o vernosť voličov, spokojní môžu byť aj v Progresívnom Slovensku. To si vyberá nielen 91 % pôvodných voličov, ale získava aj nových, o. i. tých, ktorí sa na voľbách do NRSR nezúčastnili a teda aj prvovoličov”, uzatvára Klus.

Agentúra SCIO je členom ESOMAR – Európskeho združenie pre marketingový výskum a výskum verejnej mienky a signatárom jeho prehlásenia o dodržiavaní ustanovenia Medzinárodného kódexu praktík marketingových a sociálnych výskumov. Šírenie dát a informácií je dovolené len s uvedením zdroja: Agentúra SCIO. Doplňujúce informácie sú dostupné na vyžiadanie prostredníctvom kontaktu nižšie.