Zistenia vychádzajú z prieskumu Agentúry SCIO, ktorý bol realizovaný na reprezentatívnej vzorke tisíc respondentov v dňoch 7. – 11. októbra 2024.

Negatívne vníma vládou presadený a prezidentom Pellegrinim podpísaný konsolidačný balík až 73 % respondentov, naprieč politickým spektrom. Najväčšími kritikmi sú pochopiteľne najmä voliči opozičných strán. Spomedzi tých, ktorí uviedli, že by volili Progresívne Slovensko je to až 93 % a druhí najkritickejší sú voliči  KDH s 92 %. Kriticky sa však k prijatým opatreniam stavajú aj voliči vládnej koalície. U voličov Hlasu-SD je to dokonca väčšina 58,04 %.

“Tieto postoje sú pochopiteľné, najmä v kontexte, v ktorom negatívny dosah  konsolidačného balíka na osobné financie predpokladá až 76 % opýtaných”, uviedol hlavný analytik Agentúry SCIO Martin Klus. Absolútne najkritickejší boli v tomto prípade voliči strany Demokrati, z ktorých každý oslovený odpovedal kladne, no vážny dosah na svoje financie očakáva aj 68 % voličov SMERu-SSD, 68 % Hlasu-SD a 66 % voličov SNS.

“Naplnil sa náš predpoklad, že za najväčší problém budú opýtaní vnímať zvýšenie DPH z 20 % na 23 %, a to až 64,8 %. Aj v tomto prípade sú zrejmé obavy naprieč politickým spektrom a podiel opozičných a količných voličov je dokonca ešte vyrovnanejší, ako v predchádzajúcich príkladoch. Najlepšie to vidieť na voličoch Progresívneho Slovenska s 59 % a SMERu-SSD, kde je obava z rastu DPH až na úrovni 67 %”, doplnil Klus.

Zaujímavá je tiež silná kritika respondentov voči komunikácii vlády pri zavádzaní týchto konsolidačných opatrení. Za nejasnú, zmätočnú či aspoň nedostatočnú ju označilo 66 % opýtaných. “Na rozdiel od DPH, v tomto prípade kritická časť respondentov zo strany vládnej koalície slabne. Podielovo najkritickejší sú ku komunikácii voliči hnutia Slovensko na úrovni až 91 %, pričom z vládnej koalície sa ako najmenej kritickí javia voliči Hlasu-SD s len 28 %“, uzavrel Klus.

​Agentúra SCIO je členom ESOMAR – Európskeho združenie pre marketingový výskum a výskum verejnej mienky a signatárom jeho prehlásenia o dodržiavaní ustanovenia Medzinárodného kódexu praktík marketingových a sociálnych výskumov. Šírenie dát a informácií je dovolené len s uvedením zdroja: Agentúra SCIO. Doplňujúce informácie sú dostupné na vyžiadanie prostredníctvom kontaktu nižšie.

*Zdroj ilustračného obrázku: TASR/ Dano Veselský