Vyplýva z reprezentatívneho prieskumu agentúry SCIO na vzorke tisíc respondentov, realizovanom počas prezidentskej inaugurácie v dňoch 14. – 17. júna 2024.
Zatiaľ čo u voličov koalície prevláda veľký optimizmus, u opozičných voličov je to najmä skepsa. Najlepšie to demonštrujú čísla u dvoch najväčších politických zoskupení.
Na otázku, či sa pokúsi aktívnym posudzovaním legislatívy vyvažovať prípadný negatívny vplyv vlády a parlamentu na spoločnosť si prezidenta Petra Pellegriniho v roli vyvažovateľa vie predstaviť až takmer 88 % voličov SMERu-SSD, zatiaľ čo u voličov Progresívneho Slovenska má presne opačný názor 55 % .
Podobne je to aj v prípade schopnosti prezidenta Petra Pellegriniho zmieriť napätú spoločenskú atmosféru na Slovensku. Dôveru, že sa mu to podarí má až u takmer 94 % voličov SMERu-SSD. Naopak, u voličov Progresívneho Slovenska sa takáto dôvera prejavuje len u 45 % oslovených.
Väčšinová dôvera vládne len v prípade schopnosti prezidenta Petra Pellegriniho dôsledne presadzovať a reprezentovať európske a atlantické ukotvenie Slovenska. U voličov Progresívneho Slovenska kladne na túto otázku odpovedalo 60 % opýtaných a u voličov SMERu-SSD až 83 % opýtaných.
“Dá sa predpokladať, že sú to ešte vo veľkej miere dozvuky kampane”, zhodnotil výsledky prieskumu zakladateľ a hlavný analytik agentúry SCIO Martin Klus. “Obzvlášť v krátkom čase medzi prvým a druhým kolom sa kampaň viedla vo veľmi vypätej atmosfére s výslednou veľkou radosťou v jednom tábore a frustráciou v druhom, čo zanechalo na mnohých voličoch stopy a prezident Peter Pellegrini bude mať veľmi ťažkú úlohu toto zmierniť, aj napriek tomu, že pokoj uvádzal ako kľúčový prvok jeho mandátu”, doplnil Klus.
“Vážnou komplikáciou dosiahnutia tohto cieľa, by mohol byť aj nástup jeho vyzývateľa Ivana Korčoka do politického života. Práve jeho totiž mnohí podporovatelia opozície vnímajú ako silný protipól súčasnej vládnej moci, za ktorej súčasť stále považujú aj Petra Pellegriniho. A to bez ohľadu na jeho odchod do prezidentského paláca, či s poukazom na posledné správy z rokovania Európskej rady”, uzavrel Klus.
Agentúra SCIO je členom ESOMAR – Európskeho združenie pre marketingový výskum a výskum verejnej mienky a signatárom jeho prehlásenia o dodržiavaní ustanovenia Medzinárodného kódexu praktík marketingových a sociálnych výskumov. Šírenie dát a informácií je dovolené len s uvedením zdroja: Agentúra SCIO. Doplňujúce informácie sú dostupné na vyžiadanie prostredníctvom kontaktu nižšie.